Древнерусское и поствизантийское искусство. Вторая половина XV — начало XVI века.
К 500-летию росписи собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря: Сб. статей.
М.: Северный паломник, 2005. — 532 с.: илл.
ISBN 5-94431-161-4
Формат 84х108/16. Тираж 1000 экз. Цена 848 руб. (книжный магазин «Библио Глобус»).
Издание содержит большое количество черно-белых иллюстраций + 32 стр. цв. илл. Ко всем статьям на русском языке есть англоязычные аннотации (см. содержание).
Аннотация:
Научные статьи, публикуемые в настоящем сборнике, посвящены проблемам искусства рубежа XV–XVI вв. — эпохи превращения Москвы в столицу централизованного русского государства. В истории отечественной художественной культуры она часто называется эпохой Дионисия, по имени великого иконописца, создателя росписей собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря 1502 г. Материалы статей были представлены в виде докладов на конференциях «Русское и поствизантийское искусство второй половины XV — начала XVI веков» (Государственный институт искусствознания; Кирилло-Белозерский музей-заповедник) и «Дионисий "живописец пресловущий"» (ГТГ), прошедших в Москве и Кириллове в 2002 году.
Содержание
От редактора [5]
Г. В. Попов (Москва)
Вопросы изучения творчества Дионисия [9]
Gennadij Popov (Moscow). Issues Arising from the Study of Dionisy's Work [25]
Т. Ю. Царевская (Новгород)
Новгородская монументальная живопись третьей четверти XV века [26]
Tatiana Tsarevskaya (Novgorod). The Novgorod Monumental Painting of the Third Quarter of the 15th Century [39]
Е. Я. Осташенко (Москва)
«Успение» — храмовая икона Успенского собора Московского Кремля. К вопросу о развитии живописи Москвы во второй половине XV в. [40]
Elena Ostashenko (Moscow). The Dormition Patronal Icon at the Cathedral of the Dormition,
Moscow Kremlin. On the Development of Painting in Moscow during the Second Half of the 15th Century [64]
Георгий Геров (София)
Фрески 1476 года в нартексе церкви Драгалевского монастыря. Тематическая программа и иконографические нововведения [65]
Georgij Gerov (Sofia). Frescoes of 1476 in the Narthex of the Dragalevtsi Monastery Church — Thematic Programme and Iconographic Innovations [75]
Г. C. Евдокимов, М. А. Чистова (Москва)
Новые исследования Спасо-Преображенского собора 1481 г. Спасо-Каменного монастыря
и реконструкция его первоначального облика [76]
Georgy Evdokimov, Maria Chistova (Moscow). New Research on the Transfiguration of Our Saviour Cathedral of 1481 in the Spaso-Kamenny Monastery and Reconstruction of its Original Features [100]
Г. C. Евдокимов, И. В. Калугина, Ю. П. Мосунов, Е. И. Рузаева, Д. Е. Яковлев (Москва)
Погреб на Казенном дворе 1485 года в Московском Кремле [101]
Georgy Evdokimov, Irina Kalugina, Jurij Mosunov, Ekaterina Ruzaeva, Dmitrij Iakovlev (Moscow). The Vault of 1485 in the Moscow Kremlin's Treasury Court (Kazyonny Dvor) [125]
Л. И. Лифшиц (Москва)
О границе понятий «дионисиевский стиль» и «стиль Дионисия» [126]
Lev Lifshits (Moscow). On Definitions of the Concepts "Dionisian Style" and "the Style of Dionisy" [162]
И. А. Шалина (Санкт-Петербург)
Летописная запись Дионисия и особенности росписей боковых нефов собора Ферапонтова монастыря [163]
Irina Shalina (St. Petersburg). Dionisy's Inscription and Characteristics of the Frescoes in North-eastern Sections of the Nativity of the Virgin Cathedral, Ferapontov Monastery [189]
А. С. Преображенский (Москва)
Иконография надгробной композиции на южном фасаде собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря [190]
Alexandr Preobrazhensky (Moscow). The Iconography of the Funerary Composition on the South Facade of the Nativity of the Virgin Cathedral, Ferapontov Monastery [204]
A. A. Рыбаков (Вологда)
Образ святителя Николая Чудотворца в творчестве Дионисия и его мастерской [205]
Alexandr Rybakov (Vologda). The Image of St. Nicholas the Wonderworker in the Art of Dionisy and his Workshop [218]
Э. С. Смирнова (Москва)
Роспись подпружных арок собора Ферапонтова монастыря. Состав фигур и замысел [219]
Engelina Smirnova (Moscow). The Painting on the Arches Supporting the Dome in the Cathedral of the Ferapontov Monastery. Selection of Figures and Conception [228]
A. C. Преображенский (Москва)
Тема коллективной молитвы в росписях собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря [229]
Alexandr Preobrazhensky (Moscow). The Theme of Collective Prayer in the Frescoes of the Nativity Cathedral, Ferapontov Monastery [245]
Л. В. Нерсесян (Москва)
Об иконографических прототипах акафистного цикла в росписях собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря [246]
Levon Nersessyan (Moscow). About the Prototypes of the Iconography of Akathist Cycle in the Frescoes of the Cathedral of Nativity of Holy Virgin in Ferapontov Monastery [263]
Э. К. Гусева (Москва)
Об особенностях изображения икон Богоматери в акафистных композициях собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря [264]
Evelina Guseva (Moscow). Characteristics of the Depiction of Icons Featuring the Virgin Mary in the Akathistos Compositions at the Nativity Cathedral, Ferapontov Monastery [280]
Л. В. Нерсесян (Москва)
Изображение Страшного суда во фресках собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря [281]
Levon Nersessyan (Moscow). The Depiction of the Last Judgment in the Frescoes of the Cathedral of Nativity of Holy Virgin in Ferapontov Monastery [293]
H. B. Квливидзе (Москва)
«Видение Евлогия» в росписи собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря [294]
Nina Kvlividze (Moscow). The Vision of Eulogius in the Nativity Cathedral Frescoes,
Ferapontov Monastery [301]
Athanassios Semoglou (Thessalonique)
Le banquet parabolique dans l'iconographie tardive et post-byzantine. Forme et contenu [302]
Атанасиос Семоглу (Фессалоники). Притча о Пире в иконографии поздневизантийского и поствизантийского периода: форма и содержание [311]
Бисерка Пенкова (София)
К иконографии сцены «Притча о мудрых и неразумных девах» в поствизантийском искусстве [312]
Biserka Penkova (Sofia). On the Iconography of Parable of the Wise and Foolish Virgins
in Post-Byzantine Art [321]
Margarita Kujumdzhieva (Sofia)
Visualizing God. Post-Byzantine Imagery of the Triinity in Orthodox Churches in the Balkans [322]
Маргарита Куюмджиева (София). Бог, явленный взору. Образ Троицы в росписях православных храмов на Балканах в поствизантийское время [337]
М. А. Орлова (Москва)
О происхождении традиции изображения подвесных пелен в росписях древнерусских храмов [338]
Maria Orlova (Moscow). On Origins of the Traditional Image of a Hanging Cloth in Old Russian Church Frescoes [341]
M. C. Серебрякова (Ферапонтово)
Икона «Воскресение Христово» в системем росписи Ферапонтова монастыря [342]
Marina Serebryakova (Ferapontovo). The Icon The Resurrection of Christ in the Schema of Frescoes at the Ferapontov Monastery [353]
M. H. Шаромазов (Ферапонтово)
О датировке иконостаса собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря [354]
Mikhail Sharomazov (Ferapontovo). The Iconostasis of the Nativity of the Virgin Cathedral at Ferapontov Monastery [367]
М. Г. Малкин (Санкт-Петербург)
Еще раз об иконостасе собора Рождества Богородицы Ферапонтова монастыря [368]
Mikhail Malkin (St. Petersburg). A Further Review of the Iconostasis at the Nativity Cathedral, Ferapontov Monastery [378]
T. B. Толстая (Москва)
«Царские врата» из соборов Московского Кремля в собрании Государственного Русского музея [379]
Tatiana Tolstaya (Moscow). The Royal Gates from the Moscow Kremlin Cathedrals in the Russian Museum Collection [386]
И. А. Кочетков (Москва)
Роль образцов в иконописном творчестве Дионисия [387]
Igor Kochetkov (Moscow). The Role of Canonical Types in Icon Painting [406]
И. А. Стерлигова (Москва)
Драгоценный убор дионисиевских икон Богородицы [407]
Irina Sterligova (Moscow). The Richly Embellished Decoration of Dionisy's Icons of the Holy Virgin [420]
T. M. Мосунова (Москва) Некоторые данные исследования икон Дионисия и его круга [421]
Tatiana Mosunova (Moscow). Research Findings on the Icons of Dionisy and his Circle [428]
Д. Н. Суховерков (Москва)
Икона «Иоанн Предтеча» из деисусного чина Борисоглебского монастыря. Опыт реставрационного исследования [429]
Dmitry Sukhoverkov (Moscow). The Late-15th Century icon John the Baptist from the Deisis Tier of the Borisogleb Monastery. Restoration Studies [437]
H. B. Розанова (Москва)
Иоанн и Григорий Богословы в рукописных книгах московского круга последних десятилетий XV века [438]
Nadejda Rozanova (Moscow). Theologians John and Gregory in Manuscript Books of the Muscovite Circle from the Last Decades of the 15th Century [450]
А. А. Турилов (Москва)
Книга раздачи «поминков» при хиротонии ростовского архиепископа Тихона (1489 г.) [451]
Anatolij Turilov (Moscow). Archbishop Tikhon's Book for the Distribution of Gifts [453]
А. Л. Баталов (Москва)
К истории храмового строительства в Москве первой трети XVI века и проблема топографической локализации Ивановского монастыря [454]
Andrej Batalov (Moscow). On the History of Moscow Construction in the First Third of the 16th Century and the Problem of the Topographical Site of the Ivanov Monastery [466]
H. B. Бартельс (Москва)
Открытие росписей Ферапонтова монастыря и поиск икон Дионисия и мастеров его круга в частных собраниях России в начале XX века [467]
Natalia Bartels (Moscow). Discovery of the Ferapontov Monastery Frescoes and the Search for Icons by Dionisy and his Circle of Master Painters in Russian Private Collections at the Beginning of the 20th Century [473]
Гойко Суботич (Белград)
Настенная живопись покоренных южнославянских стран рубежа XV–XVI веков [474]
Gojko Subotić (Beograde). Murals of the Subjugated South-Slavonic Countries in the Late 15th — Early 16th Century [480]
Список иллюстраций [481]
Список сокращений [493]